На додачу до викидів СО2 приходить ще одна серйозна проблема

Згідно з дослідженням, електротранспорт не зможе розвиватися, поки не буде вирішена проблема перероблення та утилізації акумуляторних батарей.

Електрифікація транспорту стала основним завданням для всіх автовиробників. Але в міру випуску все більшої кількості електромобілів, виникає нова проблема, вирішити яку практично неможливо і в порівнянні з якою викиди СО2 двигунів внутрішнього згоряння – не більше ніж прикра неприємність, пишуть Цікавості.

Батареї електромобілів починають перетворюватися в нову екологічну проблему. З опублікованої в журналі Nature доповіді стає зрозуміло, що її масштаби не йдуть в жодне порівняння з проблемою викиду СО2. Дослідники прийшли до висновку, що потрібно в терміновому порядку ставити утилізацію і перероблення літій-іонних акумуляторів на потік. І на це є кілька причин.

По-перше, необхідно економніше використовувати природні ресурси, які не безмежні. Літієві батареї для електромобілів виготовляються з кобальту, мінералу, що видобувається переважно в Конго. Зростаючий попит на нього призвів до того, що на копальнях там сьогодні використовується дитяча праця, а сам процес видобутку не можна назвати екологічним і нешкідливим для навколишнього середовища.

По-друге, з кожним днем все більше батарей потребують утилізації – акумулятори, які відпрацювали своє, скоро буде нікуди дівати. Так в 2017 році в світі було продано більше 1 мільйона електромобілів. За оцінками авторів дослідження, це 250 000 тон акумуляторів, які через років 10 доведеться якось виводити з ладу. Наприклад, компанія Toyota пропонує оснащувати ними сонячні електростанції. Але електромобілів стає все більше, і для такої кількості зношених батарей застосування може не знайтися. В результаті вони будуть гнити на звалищах, отруюючи природу.

Тобто, необхідна не просто утилізація, а повне перероблення акумуляторів, і тут ми зіткнемося з третьою, більш серйозною проблемою, шанс на вирішення якої ми вже втратили. Для перероблення доведеться розбирати тисячі акумуляторів щодня. При таких масштабах обійтися без автоматизованих конвеєрів не вийде. Але кожен автовиробник встановлює на свої машини унікальні акумулятори, що відрізняються за будовою від інших, і їх в принципі не так просто розібрати на складові деталі. Головна проблема полягає в тому, що немає стандартизації, без якої розбирати сотні тисяч тонн батарей доведеться вручну, повільно і неефективно.

У підсумку, щоб уникнути акумуляторної катастрофи, необхідно в терміновому порядку розробити якийсь унікальний акумулятор, що складається з однакових блоків, розбиранням якого зможуть займатися роботи, і налагодити процес перероблення матеріалів для створення нових батарей.