Українські дороги врятує пластикове сміття

Місцева влада поставила перед собою амбітну мету – до 2020 року перетворити Ванкувер у «найзеленіше» місто світу (вірніше, додати фінальні штрихи). В рамках нової філософії сьогодні реалізується проект по створенню дорожнього покриття з асфальту (80%) з додаванням переробленого пластику (20%). Гібридний асфальт при цьому збереже звичний темно-сірий колір і шорстку фактуру.

Інноваційний процес розробила компанія «Green Mantra» з Торонто, а його реалізацією зайнялась фірма «Green Roads». Ця затія має безліч плюсів, починаючи з можливості переробки пластику з користю для екології та економіки. Пластикові пляшки, пакети з-під молока і одноразові стаканчики – це не просто сміття, від якого потрібно позбутись – це цінна сировина для виготовлення тканин, контейнерів, побутових предметів, а тепер ще й будівельний матеріал для вулиць.

Щоб пластик став частиною асфальту, його розплавляють до стану пасти і змішують з іншими компонентами. В результаті вдалось знизити температуру виробництва повністю готового до використання дорожнього покриття з 160 до 120 ?С, – що дозволяє істотно заощадити енергію. При цьому в атмосферу викидається на 300 тонн на рік менше парникових газів і на 30% менше летучих органічних сполук (ЛОС) в порівнянні з традиційними дорожньо-будівельними роботами. Додаткова перевага – можливість укладати новий асфальт навіть у холодну погоду.

Пластик в асфальті зробить покриття набагато міцнішим і значно продовжить терміни його експлуатації. Але навіть коли з часом на дорожньому покритті почнуть з'являтися тріщини, здійснити ремонт буде набагато простіше, ніж у випадку зі звичайним асфальтом. Останній доводиться спершу нагрівати, потім дробити, змішувати з відновлюючими компонентами і заново утрамбовувати. Гібридне покриття досить буде сильно нагріти і перерозподілити.

«Ми працювали над цим проектом більше року, щоб знайти оптимальний спосіб використання пластикових відходів на дорогах, а також переконатись в його безпеці, – говорить головний інженер та менеджер «Green Roads» Пітер Джадд (Peter Judd). – До тестування на невеликих ділянках дороги ми приступили ще в липні, а 15 листопада змінили масштаби експериментів і «заасфальтопластували» цілу вулицю. Правда, виробництво гібридного матеріалу на 3% дорожче, але очевидно, що витрати компенсуються як користю для природи, так і великими перспективами на майбутнє».

Пітер Джадд розвіює сумніви скептиків у тому, що використання пластику в асфальті потенційно небезпечне. Пластикове сміття людству доведеться переробляти в будь-якому випадку, а на заяву про те, що не варто збільшувати ще більше токсичність доріг, де і так є асфальт і нафта, міський інженер відповідає просто: «Пластик отримують з нафти, як і асфальт – це такий же вуглеводень. Я не думаю, що змішувати їх небезпечніше, ніж використовувати виключно асфальт».

До слова, в місті Фенікс, штат Арізона, асфальт змішують з переробленими гумовими шинами, причому не тільки заради звільнення міських звалищ. Жителі задоволені: під час дощу таке дорожнє покриття менш слизьке – і тому більш безпечне, а коли злива припиняється, дороги дуже швидко висихають. Крім того, значно знизився шум вуличного руху. Про створення абсолютно нового дорожнього покриття замислюються і в Вашингтоні: інженер-дослідник Хайфенг Вень (Haifang Wen) працює над можливістю замінити асфальт згущеними відходами рослинного масла.

Джерело: Екологія життя