«Хочеш плекати мир – оберігай створіння!»

ЗемляГенеральна Асамблея ООН оголосила 6 листопада Міжнародним днем попередження експлуатації навколишнього середовища під час війни та військових конфліктів (резолюція 56/4), який відзначається щорічно в цей день. Приймаючи це рішення було враховано, що шкода, яка наноситься навколишньому середовищу після їх закінчення негативно позначається  на стані екосистем і природних ресурсів, і часто виходить за межі національних територій та періоду життя одного покоління.

Всюди військові конфлікти – від Балкан до Афганістану, від Лівану до Судану … - мали негативні екологічні наслідки, що підсилювало і без того велику соціально-економічну шкоду, загрожувало здоров'ю та життю людей, їх матеріальному благоустрію та безпеці.

Стає  все більш очевидним, що екологічні наслідки також підривають хиткий мир та перспективи розвитку у пост-конфліктних країнах. В Афганістані військові дії та розвал інститутів нанесли важку шкоду навколишньому середовищу. Явно з екологічних причин десятки тисяч людей були змушені бігти з сільської місцевості до міста в пошуках продовольства та робочих місць.

Навколишнє середовище та природні ресурси мають надзвичайно важливе значення для зміцнення миру як на національному рівні, так і між країнами, що пройшли через жах війни. Ряду країн в африканському районі Великих озер вдалося налагодити транскордонну співпрацю в сфері управління загальними природними ресурсами. Досягнення стійкого миру буде залежати також від вирішення такої фундаментальної проблеми, як конкурентна боротьба за водні ресурси та плодовиті землі.

Про взаємозв’язок між війною та руйнуванням природного довкілля навчав уже папа Іван Павло ІІ. Цій темі він присвятив своє послання до міжнародного співтовариства з приводу Всесвітнього дня миру 1990 р. В цьому документі, понтифік констатує, що «сьогодні будь яка форма війни глобального виміру може призвести до немислимої екологічної шкоди. Подібно, локальні та регіональні війни, навіть якщо вони є обмеженими, знищують не тільки людське життя і соціальні структури, але й руйнують землю, знищують врожай і вегетацію, а також отруюють ґрунт та воду» (№12).

Зокрема Святіший Отець Іван Павло ІІ підкреслив, що для плекання суспільного миру та добробуту сьогодні є необхідною «нова солідарність», яка інтегрує в себе екологічну складову та, що мирне майбутнє не можливе без бережливого ставлення до створеного Богом світу природи та справедливого розподілу дарованих Ним природних ресурсів.

Вчення щодо взаємозв’язку між станом людини, суспільства, навколишнього середовища та миру розвинув папа Венедикт XVI у посланні з приводу Всесвітнього дня миру 2010 р. під назвою «Хочеш плекати мир – оберігай створіння!», в якому він навчає про те, що чисте та цілісне довкілля, а також суспільний спокій та стійкий мир між народами можна побудувати тільки завдяки «екології людини», яка живе Божим життям вже тут на землі. З поміж іншого понтифік також констатує у даному посланні, що «обов’язком кожної людини є захищати природу та навколишнє середовище, щоб побудувати світ, в якому панує мир» (№14).

Інформаційна служба Бюро УГКЦ з питань екології

Прокоментуйте: