Чотириколісні вбивці: як улюблені авто щодня знищують українців та нівечать екологію

Щороку Україна зазнає мільйонних збитків через отруйні викиди в атмосферу та захворювання легень у своїх громадян, які провокують продукти згоряння двигунів авто

22 вересня люди у всьому світі залишили свої авто вдома та пересіли на екологічний транспорт: метро та велосипеди. Так долучилися до Всесвітнього дня без автомобілів, пише GreenPost.

Традиція проводити День без автомобілів почалася в Англії в 1997 році. Зараз до акції щороку долучаються понад 100 мільйонів людей в 1,5 тисячах міст світу. Чи потрібен “день без авто” українцям.

Чим небезпечні автомобілі 

Зручні, красиві та швидкісні машини, без яких більшість українців уже не уявляють комфортного життя, можуть бути небезпечними для природи та людського здоров'я. І так, авто здатні вбивати не лише у ДТП.

Перша небезпека полягає у тому, що під час тертя шин об асфальт та у процесі роботи двигуна внутрішнього згорання в повітря потрапляють тверді часточки, які накопичуються у легенях та приводять людину до лікарні з захворюваннями органів дихальних шляхів. Найважче, до чого може призвести вдихання таких частинок, це онкологічні пухлини органів дихання. 

По-друге, виділяють оксиди азоту, які утворюються при згорянні пального через реакцію кисню та азоту між собою. А через те, що у двигуні вуглець з пального згорів не повністю, в атмосферу викидається шкідливий окис вуглецю. 

Наслідки 

За даними Всесвітньої асоціації охорони здоров'я, щорічно близько 3 млн смертей пов'язано з забрудненням повітря, більшою мірою, через вихлопні гази автомобілів. Фахівці підрахували, що понад 80 відсотків захворювань так чи інакше залежать від якості повітря. 

Автомобільні викиди, які містять понад 200 видів токсичних речовин, є основними забруднювачами сучасних великих міст. Забруднення це дуже часто перевищує допустимий рівень у 2-4 і більше разів. З ростом числа автотранспорту ця цифра невпинно зростатиме.

За нещодавніми прогнозами Світового банку до 2050 року у світі з’явиться 1 мільярд 200 мільйонів автомобілів. Це лише збільшить забруднення атмосферного повітря та навантаження на наші з вами легені. 

А що в Україні?

Видання “The Guardian” нещодавно опублікувало звіт стосовно смертності від забрудненого повітря у містах України. У Києві цифра сягала 120 летальних випадків на 100 тисяч населення. Головні причини забруднення атмосфери через викиди вихлопних газів - поганий стан авто та недосконала система управління транспортними потоками.

Скільки автомобілів їздять вітчизняними дорогами

Щоденно, за даними Міністерства інфраструктури сотні кілометрів українськими дорогами “намотують на колеса” 51 тисяча 909 автобусів, 2 тисячі 426 мікроавтобусів, 16 тисяч 997 легковиків. І це тільки мова про ті автотранспортні засоби, які отримували ліцензії на здійснення господарської діяльності. 

28 відсотків українського автопарку – це машини, що не відповідають екологічним нормам. Їх викиди в 4,5 раза перевищують сумарні викиди решти 72 відсотків. 

Серед них найнебезпечніші представники радянського автопрому. Викиди чадного газу на один кілометр пробігу для "Таврій" становлять близько 15 г/км, для "Жигулів" – в середньому 18 г/км, а для "Волг" – близько 19 г/км.

Хто потерпає найбільше

Від автомобільного засилля найбільше потерпають розвинуті українські міста. У них не дотримується принцип “нульового кілометра”. Себто, містяни мешкають в одному районі, а добиратися на роботу щодня мусять через усе місто в інший район. 

За даними Центральної геофізичної обсерваторії імені Бориса Срезневського загальний рівень забруднення атмосферного повітря в містах України у першому півріччі 2020 р. оцінювався як підвищений.

Найбільше від викидів оксиду вуглецю та фольмардегідів страждають Маріуполь, Кам'янське, Одеса, Дніпро, Кривий Ріг, Київ, Миколаїв, Херсон, Черкаси та Запоріжжя.

Свої дослідження провели й експерти Всеукраїнської Екологічної Ліги. За їх інформацією в Києві, Харкові, Одесі, Дніпропетровську, Донецьку, Ужгороді 60 відсотків забруднення – це викиди саме спровоковані самі “життєдіяльністю” машин. 

Що робити?

“Серйозними заходами можуть бути кроки, пов’язані не лише з покращенням якості автомобілів, переходу на європейські стандарти євро-4, євро-6, використання поліпшених марок бензину, а й у першу чергу – модернізація доріг, модернізація транспортних розв’язок”, – вважає голова Всеукраїнської Екологічної Ліги Тетяна Тимочко. 

Екологиня також додала, що впливовими заходами можуть бути кроки, пов’язані не лише з покращенням якості автомобілів, переходу на європейські стандарти євро-4, євро-6, використання поліпшених марок бензину, а й у першу чергу – модернізація доріг, модернізація транспортних розв’язок.

А як “знешкоджують” авто у світі?

У Парижі місцева влада у 2014 році на 1 день заборонила рух машин з парними номерами – забруднення повітря знизилося на 30 відсотків. А з 2016 року взагалі заборонила в'їжджати в будні дні в центр автомобілів, випущених до 1997 року. 

У Лондоні для неекологічних авто діє плата за проїзд в центр і мита за використання доріг.

У Римі відвідувати центр на машині можуть тільки місцеві жителі та й то за спеціальним дозволом. 

В Осло усіляко підтримують покупку електрокарів за допомогою податків і грантів. Також там взимку через смог вводять заборону на пересування дизельних авто. Ну, і вже традиційно для європейських міст забороняють паркуватися у центрі міста. 

У Брюсселі в дні підвищеного забруднення повітря громадський транспорт стає безкоштовним. Також у місті діє заборона на дизельні автомобілі, випущені до 1998 року. 

Повну заборону на продаж авто з двигунами внутрішнього згоряння незабаром введуть Норвегія (2025 рік), Швеція, Данія, Ізраїль, Ісландія, Індія, Китай (2030 рік), Шотландія (2032 рік), Німеччина, Великобританія, Франція, Іспанія (2040 рік). На зміну їм мають прийти екологічні електрокари. 

Екофрендлі авто в Україні 

У 2019 році в Україні зареєстрували 7542 електромобілі. Найпопулярнішим електрокаром на думку українців став Nissan Leaf.

Наприкінці лютого 2020 року гендиректор директорату цифрової інфраструктури на транспорті у Мінінфраструктури Фарід Сафаров прозвітував, що в Україні зареєстровано майже 20 тисяч електрокарів.