Під час загальної аудієнції, 14 листопада 2012 р., Папа Венедикт XVI запропонував свої роздуми про шляхи до пізнання Бога. Насамперед, Святіший Отець наголосив, що на цій дорозі Божа ініціатива завжди випереджує людську, бо це Господь виходить назустріч та провадить, однак, завжди шануючи нашу свободу.
Існують різні шляхи, які «можуть відкрити серце людини на пізнання Бога» та знаки, що ведуть до зустрічі з Ним, як також перешкоди, що заважають побачити їх та зрозуміти. В наш час, за словами Святішого Отця, особливо небезпечним є «практичний атеїзм», який хоч і не заперечує правд віри, однак, вважає, що вони не мають стосунку до щоденного життя.
Але в дійсності, людина, відокремлена від Бога, зводиться лише до земного виміру, і саме це, як зауважив Венедикт XVI, є однією з фундаментальних причин тоталітарних ідеологій минулого століття. Усунення посилання на Бога також затемнило етичний горизонт, відкриваючи простір для двозначної свободи і релятивізму, які замість того, щоб звільняти людину, підпорядковують її новітнім ідолам.
Святий Петро закликав християн бути завжди готовими із скромністю та острахом «дати відповідь кожному, хто у вас вимагає звіту про вашу надію». Яку ж відповідь покликана дати віра на атеїзм, скептицизм, байдужість, щоб людина нашого часу могла зацікавитися існуванням Бога та ступити на шлях, що веде до Нього? Святіший Отець підсумував її трьома словами: світ, людина, віра.
Говорячи про «світ», Венедикт XVI пригадав досвід святого Августина, який протягом свого життя довго шукав Істину. Він писав, що коли спостерігати за красою землі, моря, неба, то можна ствердити, що ця краса є «піснею прослави». «Однак, – робить висновок святий, – хто ж міг зробити ці створіння, такі гарні, але змінні, як не хтось, хто є незмінною красою?» «Думаю, – сказав Папа, – ми повинні відновити та допомогти сучасній людині відновити здатність споглядати створіння, його красу та структуру», бо дедалі більше пізнаючи світ та його механізми, щоразу краще зауважуємо існування певного задуму, творчого розуму.
Святий Августин також сказав, що «Бог є ближчим до мене, ніж я сам до себе». Це, за словами Святішого Отця, ще однин аспект, який легко втратити у гамірному й розсіяному світі. Мається на увазі здатність «зупинитися та заглянути в себе самого, відчитати оте прагнення безмежного, яке носимо в собі, яке спонукає нас іти далі та відсилає до Когось, хто може задовольнити» це бажання.
За матеріалами Радіо Ватикан