Екологічна проповідь на П’яту неділю Великого посту

Господь і Бог Ісус Христос через сьогоднішній євангельський уривок розповідає нам про мету свого приходу до нас, пояснює своє життя між нами, власні хресні страждання, смерть і воскресіння. Уся ця інформація міститься в одному божественному словесному реченні: «Бо Син Чоловічий прийшов не на те, щоб йому служили, але щоб служити й віддати своє життя як викуп за багатьох» (Мр 10, 45).

Ключове слово, над яким пропоную подумати протягом декількох хвилин, є викуп або відкуплення. У багатьох текстах церковних богослужінь можемо знайти фразу: «Сину, Відкупителю світу, Боже, помилуй нас» (н-д: Літанія до святого Івана-Павла ІІ). Отже, Ісус відкупив кожну людину й увесь світ загалом, усе своє творіння.

Що означає ця таємнича фраза: Христос – Відкупитель світу?

Словосполучення «відкупив світ» означає, що своїм життям на землі Бог зробив світ гідним для своєї таємничої невидимої присутності в ньому. У традиційному тексті Хресної дороги знаходимо розуміння цього словосполучення у фразі: «Христова Кров плила з його ран і обагрила цілий хрест і землю» (13 стація). Його смерть супроводжувалася затемненням Сонця, землетрусом. Природа, навколишній світ ніби відкрили свої межі для того, щоб Божа кров протекла до основ землі і на віки підтримала їхнє існування. Отже, відкуплення як новий шанс для людства і навколишнього світу стати таємничою присутністю і вмістилищем Бога заради гармонійного щастя «всіх і всього», як співаємо в тексті Служби Божої – ось, що своєю смертю і воскресінням зробив для нас Бог.

Однак ми маємо силу перекреслити Христову жертву, власне і світове відкуплення. Це робимо своєю відвертою гріховною поведінкою, яка починається від безвідповідальних задумів, байдужої чи агресивної поведінки щодо навколишнього творіння, природи, світу. Неекологічні, екологічно некультурні дії кожного з нас можуть зневажити і знецінити Христову жертву відкуплення. Коли ми не усвідомлюємо власні неекологічні дії в своєму житті, то це може призвести і вже призводить не лише до негативних наслідків для нашого здоров’я і здоров’я інших людей, але, з духовної, християнської точки зору, вихолощує Божу присутність у нас, людях, і в навколишньому світі. Оскільки ми знищуємо місце Його перебування між нами, місце дотику до нас – природу та її ресурси.

Більшість із нас, коли чує слово «екологія», мабуть, вважає, що це нас не стосується. Забруднює, знищує навколишнє середовище, а, отже, небезпечно грішить директор підприємства, який виливає відходи від виробництва в річки-озера, чи випускає тисячі тон шкідливих випарів трубами заводу в повітря. Тому ми, пересічні люди, здавалося би, не маємо нічого спільного з руйнуванням навколишнього світу, зі зневагою Христової жертви відкуплення. Однак своїми простими щоденними діями, інколи не усвідомленими, ми без перебільшення стаємо в один ряд із цими негідними директорами підприємств.

Запитаю вас щиро: хто з вас, коли через смерть втратить близьку людину чи знайомого, чи відвідуючи її могилу на кладовищі, купляє чи реалізовує штучні квіти та вінки? Адже після їхнього спалення-знищення сприяємо поширенню ракових захворювань у людей і тварин. Може, ми досі спалюємо сміття-бадилля на своїх присадибних ділянках чи лугах? Адже це вихолощує ґрунти, вбиває флору і фауну, поширює небезпечні захворювання. Може, ми не сортуємо сміття перед викиданням?  Може, у когось із нас під час цьогорічних різдвяних свят вдома була «жива» ялинка? Що ж тоді буде з нашими лісами, з чистим повітрям? А як щодо феєрверків, палаючих сердець, пластикових посуду і пакетів? І ще сотні прикладів побутової неекологічної поведінки і звичок, якими руйнуємо себе і все навколо себе, не залишаючи місця для Божої присутності в нас і навколо нас. А найголовніше те, що замість всіх цих негідних із християнської та загальнолюдської точки зору дій є альтернативні варіанти!

Заохочую вас детальніше ознайомитися з церковним екологічним вченням. Зокрема – з конкретними прикладами і можливостями природної християнської поведінки, яка допоможе нам не впустити екологічний гріх до свого нутра, сприятиме шанобливому ставленню до Христової відкупительної жертви за нас і за весь світ. Тоді Бог заради нашого щастя і благополуччя зможе бути в нас і навколо нас, у своєму творінні на віки. Амінь.

о. Дмитро Сенейко, Самбірсько-Дрогобицька єпархія

Дана проповідь була підготована в рамках проведення Великопосної ініціативи «Екологічне навернення для порятунку створіння» 2015.