Меню

Login Form

Увійти

Лічильник

За підтримки

Реновабіс

4-а Неділя Великого посту

"Одного разу чоловік якийсь прийшов до Ісуса і, кланяючись йому, сказав: Учителю, я привів до тебе сина мого, що має німого духа, і де тільки його вхопить, кидає його об землю, так що він піниться, скрегоче зубами і ціпеніє. Просив я учнів твоїх, щоб його вигнали, та вони не могли. Він у відповідь каже їм: О роде невірний! Доки я буду з вами? Доки вас терпітиму? Приведіть його до мене. І привели його до нього. Як тільки дух побачив його, зараз же потряс ним, і той повалився на землю, запінився і почав качатися. Він спитав його батька: Скільки часу, як це йому сталося? — З дитинства, відповів той. Часто він кидає його у вогонь і в воду, щоб його погубити. Якщо можеш, поможи нам, змилосердися над нами. Ісус каже йому: Якщо можеш? Все можливе тому, хто вірує. І вмить батько хлопчини скрикнув крізь сльози: Вірую, поможи моєму невірству! Ісус, бачачи, що збігається народ, погрозив нечистому духові, кажучи: Німий та глухий душе! Наказую тобі: Вийди з нього і не входь більше в нього. І, закричавши та сильно ним стрясши, вийшов з нього. І той став, мов мертвий, і багато-хто казали: Він умер. Ісус узяв його за руку, підвів його, і той встав. Коли він увійшов у дім, учні питали його на самоті: Чому ми не могли його вигнати? Він відповів їм: Цей рід нічим не можна вигнати, тільки молитвою та постом. Вийшовши звідти, проходили крізь Галилею, і він не хотів, щоб хто знав, бо він навчав своїх учнів і казав їм: Син Чоловічий буде виданий у руки людям, і вб’ють його, і три дні після того, як його уб’ють, він воскресне."

(Мр. 40 зач.; 9: 17-31)

У сьогоднішній Недільній Євангелії бачимо, як Божа могутність зустрічається з людською слабкістю: безсилля апостолів перед духом німим та глухим, яке Христос, хоч з докором, проте терпеливо виправляє, і невірство батька, всупереч якому Ісус все ж таки зцілює біснуватого хлопця.

Усі попередні Неділі ми наголошували на наших обов’язках перед Богом Творцем щодо довкілля і роздумували над тим, що ми повинні робити, аби принести плід гідний екологічного покаяння – екологічне навернення. Однак, подібно до апостолів і батька біснуватого сина, ми так само чуємось безсилими перед закликом Церкви: нам ніяк не вкладається в голову наше екологічне покликання; ми не бачимо нічого Божого у природному довкіллі; не розуміємо власної вини у глобальних екологічних катастрофах; поняття не маємо про можливі шляхи виходу з екологічної кризи, та й взагалі, здавалося б, «як можна говорити про ощадне використання природних ресурсів, коли ми і так живемо як жебраки?»

Той біс, що мучив бідолашного хлопчину, і сьогодні мучить багатьох людей. «Дух глухий», який не дає нам почути екологічне вчення учительського уряду Церкви, та «дух німий», який робить нас неспроможними дати гідну відповідь на заклик Церкви до екологічного покаяння.

Христос дає цінну пораду про те, яким чином слід боротися з таким родом бісів: «Цей рід нічим не можна вигнати, тільки молитвою і постом» (Мр. 9: 29), – молитвою до Бога Творця за довкілля та екологічним постом (покаянням), що ми і намагаємось робити в рамках Екологічної ініціативи «Зелений Великдень».

Водночас, не слід забувати, що як і в сьогоднішній Євангельській оповіді, Господь готовий спомагати своєю Благодаттю наші людські немочі, в тому числі на шляху до екологічного покаяння. Варто лише словами батька попросити Бога про підтримку: «…Якщо можеш, поможи нам, змилосердившись…» (Мр. 9: 24), – та визнати власну обмеженість і безсилля перед численними суб’єктивними і об’єктивними викликами сучасної екологічної кризи: «Вірю, поможи моєму невірству» (Мр. 9: 24).

Надійно ставши на ці дві «ноги» – нашу рішучість та Божу могутність – продовжуймо спільний шлях до екологічно навернення.

о. Іван СОХАН

Екологічний дороговказ на піст

Екологічний дороговказ на окремі тижні посту має за мету підказати, як наша християнська відповідальність за довірений Богом світ може і має здійснюватися у нашому повсякденному житті.

Для водіїв

Дбай про довкілля за кермом.

Поради для економії пального

Скільки можна економити? Згідно з експертними оцінками бензин і солярка будуть і надалі дорожчати. Мабуть, мало хто знає, що при належних знаннях та бажанні можна економити до 35-40% пального. Як зменшити витрати власного гаманця і одночасно зробити добрий внесок для зниження викидів парникових газів та збереження природного довкілля – про це ви дізнаєтесь з наступних порад.

Вибір автомобіля. Економія палива залежить в першу чергу від вибору вашого майбутнього авто. Марка, потужність і величина автомобіля суттєво визначають витрати палива, фінансів, а також рівень забруднення довкілля під час його експлуатації.

Загальний технічний стан. Технічно справне авто витрачає менше палива. Якщо у вашого автомобіля розбалансовані колеса, повітряний фільтр та свічки потребують заміни, а двигун – капітального ремонту, то не дивуйтесь, що не встигаєте його заправляти. Якщо ж хочете менше витрачати на паливо (не говорячи про власну безпеку), то інвестуйте в досконалий технічний стан автомобіля.

Свічки запалювання. Регулярно перевіряйте стан свічок запалювання. Якщо вони несправні, то процес згоряння не є оптимальним і, відповідно, збільшується використання палива.

Фільтр. Як авто на бензині, так і дизельні мають повітряні фільтри. Сильно забруднений фільтр може бути причиною збільшення витрат палива до 8% і, відповідно, збільшення концентрації вихлопних газів. Тому необхідно його регулярно замінювати.

Тиск в шинах. Кожен, хто їхав на велосипеді, в якого хоча б одно колесо було підспущене, тобто тиск повітря в якому був значно меншим від норми, зауважив, що при їзді потребує більших затрат енергії, ніж завжди. Те саме відбувається при їзді на автомобілі!
Тому необхідно регулярно перевіряти тиск повітря в шинах і при потребі підкачувати їх.

Оптимальний тиск шин вказано в інструкції з експлуатації вашого автомобіля. Правильний тиск в шинах дозволяє економити до 10% палива і продовжує їх термін експлуатації.

«Зелені шини»

  • Це шини, що завдяки спеціальній конструкції та складу матеріалу мають менший спротив руху (наприклад, Michelin Energy).
  • Тести показали, що в середньому завдяки таким колесам можна економити біля 300 грамів палива на 100 км.
  • Фахівці підрахували, що якщо б тільки в Європі «перевзути» всі авто в «зелені шини», то щорічно можна було б економити не менше 4,5 мільярда літрів бензину, 1,5 мільярдів дизельного палива та, відповідно, зменшити викиди С02 на 15 мільйонів тонн.

«Зимові шини не для літа». Зимові шини в літній сезон та ширші шини спричиняють додаткові витрати палива!

Яке масло більш «зелене»? Використання синтетичного масла, в порівнянні з мінеральним, дозволяє в загальному економити ще близько 5% палива. Особливо вагомою є економія при пуску холодного двигуна в холодну пору року (завдяки меншій густині «синтетики»).
Ще одна можливість заощаджувати паливо полягає в додаванні спеціальних присадок до масла, які знижують рівень тертя деталей мотора, що веде до його вищої потужності і, тим самим, до економії палива.

Плануйте маршрут! Обирайте найкоротші маршрути та не забувайте про ремонти доріг чи мостів, які відбуваються у місті. Використовуйте для планування маршрутів електронні карти та GPS навігатори.

Перед стартом. Спочатку потрібно зафіксувати ремінь безпеки, перевірити і за необхідності поправити дзеркала, а тоді вже й рушати з місця.

Уникайте поїздок на короткі відстані! Особливо зимою, при низьких температурах та їзді на короткі відстані, рівень витрат палива є надзвичайно високим. Для авта середнього класу – до 30 л на 100 км. Після 1 км їзди це все ще – 20 л. І тільки після 4-го кілометру витрати палива виходять на нормальний рівень – 6-7 л.

Це зумовлено тим, що мотор потребує певного часу для того, щоб розігрітись до оптимальної для експлуатації температури. Тільки після цього витрати палива починають відповідати вказаним в інструкції з експлуатації даного автомобіля. Навіть влітку споживання палива при холодному старті протягом перших двох кілометрів є на 50% вищим від нормального споживання.

Дотримуйтесь дистанції. Дотримання належної дистанції до авто, що попереду, дозволяє уникати частого гальмування та енергопожираючого пришвидшення руху.

Використання накату. Якщо незабаром потрібно зупинитись (наприклад, попереду червоне світло світлофора), то зекономити можна, забравши ногу з педалі газу і, включивши нейтральну передачу, використати інерційний рух автомобіля. При холостому ході авто споживає приблизно 0,5-1,0 л палива за годину. Якщо авто ще котиться, а загорілось зелене світло, то ще додатково економимо паливо, бо не змушені цілком зупинятись та витрачати подвійну кількість палива на рушання і розгін.

Увага! За мокрої і слизької, покритої снігом чи льодом дороги, необхідно відмовитись від застосування накату. Найголовніше – безпека руху!
Вищі передачі – менше палива. Чим вища передача (при однаковій швидкості), тим менше споживання палива, тому чимшвидше переключайтесь (в межах розумного та дозволеного) з нижчих передач на вищі. Зважте, що особливо «ненажерливою» є 1 передача!
Треба пильнувати, щоб мотор не працював на оборотах вищих від 2500. При швидкості 30 км/год, по можливості, включати 3 передачу, а при 50 км/год – 4 передачу.

Згори – без газу. Для чого газувати, коли їдемо згори? Можемо увімкнути нейтральну передачу, якщо кут схилу забезпечить бажану швидкість і при цьому не постраждає безпека руху. Завдяки відповідній передачі вибираємо бажану гальмівну дію мотора: нижча передача – менша швидкість, вища передача – більша швидкість.

Увага! Під час їзди ніколи не виключайте мотор, оскільки тоді в сучасних автомобілях виключаються підсилювач керма, гальмів та інші функції безпеки, що може призвести до трагічних наслідків.

При тривалих зупинках. Виключатиайте мотор при довгому чеканні. При тривалих зупинках у пробках, перед світлофорами та залізничими переїздами можна глушити двигун.

Уникайте надто високих швидкостей! Оптимальною для споживання палива є швидкість 90-100 км/год. При збільшенні швидкості різко зростають витрати палива. Так, наприклад: при 90-100 км/год –біля 6 л/100 км; при 130 км/год – 8 л/100 км; при 160 км/год – 10 л/100 км

Константна швидкість. Важливо вибрати оптимальну за даних умов швидкість і рухатись рівномірно, а не хаотично змінювати темп руху (пришвидшення – уповільнення).

Уникайте «stop and go»! Маєте вибір між «stop and go» і недалеким об’їздом? Якщо хочете заощадити паливо, краще виберіть об’їзд і уникайте «stop and go». Часті гальмування та газування, зупинки та стояння з увімкнутим двигуном спричинять значно більші витрати палива.
Доцільніше проїхати трохи більшу відстань, але не зупинятися на світлофорах і в пробках. Особливо це необхідно враховувати у великих містах. Для правильного вибору маршруту, що забезпечить економію палива, часу та нервів, потрібно враховувати все – час доби, день тижня, сезон, наявність тих чи інших установ у районі.

Спротив вітру. Уникайте зайвого спротиву вітру. Відкрите вікно при підвищеному спротиві вітру спричинює значні перевитрати палива (до 1л на 100 км). Навіть порожний багажник, змонтований на даху авта, спричиняється до вагомих додаткових витрат палива.

Кондиціонер. Кондиціонер суттєво збільшує споживання пального. Наприклад, в міському циклі – до 2 л/100 км.

Авто – не склад. Не слід використовувати авто як склад, де можна знайти речі на всі потреби, оскільки приблизно 100 кг додаткової ваги збільшують витрати палива до 0,7 л на 100 км. Тому заберіть з автомобіля всі зайві речі.

Спільні поїздки. Організовуйте спільні поїздки! При спільних поїздках на роботу чи відпочинок скорочення витрат на паливо є пропорційним до кількості людей, які беруть в них участь.

Відмовтесь від зайвих кілометрів! Організуйте своє життя так, щоб зменшити непотрібні мандрівки та побільше залишати авто на стоянці.

Володимир Шеремета. Екологічний дороговказ. - Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2009. - 160 с.

www.ecoburougcc.org.ua

Прокоментуйте: